Concertino in de Munt met lezing vooraf.
Lezing door Jan Stacino
LEOŠ JANÁČEK (1854-1928) en ANTONÍN DVOŘÁK (1841-1904) Uitvoerders: Saténik Khourdoïan (vl), Florent Bremond (vla), Sébastien Walnier (vc), Jan Michiels (pf)


Het kamermuziekseizoen van de Munt biedt de kans om één van de artistieke pijlers van ons huis in de schijnwerpers te zetten: ons orkest en zijn leden. Deze concertreeks is ook nauw verbonden met ons opera- en symfonieseizoen; ze weerspiegelt de kleurschakeringen ervan en bouwt zijn thema’s verder uit, zij het in een intiemer kader.
In dit seizoen staat met name het trio centraal, en dat in al zijn gedaanten: strijktrio, pianotrio, combinaties van blaasinstrumenten en strijkers… Het worden allemaal gelegenheden om de rijkdom te herontdekken van deze combinaties, die zoveel componisten hebben geïnspireerd.
Aansluitend bij de opvoeringen van Norma, Benvenuto Cellini en Tosca, en bij de Romeinse sfeer waarin die opera’s baden, vormt Italië een van de rode draden van de concertini. Wolfgang Amadeus Mozart, een andere prominente figuur tijdens dit operaseizoen, is eveneens een inspiratiebron voor het programma, met verschillende concerten die weerklanken laten horen tussen Mozarts scenische werken en zijn instrumentale composities.
Tot de hoogtepunten van het programma behoren twee concerten rond het oeuvre van Iain Bell, aansluitend bij de wereldpremière van diens opera Medusa. Het eerste van die concertini is gewijd aan Bells repertoire voor zang en piano, met twee cycli over het thema ‘seksuele identiteit’. Het tweede, voor zang en gemengd ensemble, laat Bells composities in dialoog treden met die van Amy Beach en György Ligeti, waardoor een mooi, contrastrijk beeld ontstaat van zijn gevoelige, expressieve verbeeldingswereld. Een ander uitzonderlijk moment is de presentatie van À l’extrême bord du monde van Harold Noben, een kameropera in twee bedrijven op een libretto van Jacques De Decker. Dit delicate werk over het leven van Stefan Zweig houdt het midden tussen theater en muziek, en is een gelegenheid om Nobens intieme en krachtig suggestieve stijl te (her)ontdekken. Daarnaast horen we ook het vervolg van Dedicatio, de cyclus voor piano solo van Kris Defoort, in een vertolking van pianist Jan Michiels.
In een operahuis neemt zang uiteraard een belangrijke plaats op het concertprogramma in: de jonge talenten van de MM Academy laten de menselijke stem in al haar facetten weerklinken, met composities gaande van Italiaans belcanto over het klassieke Franse en Duitse lied tot hedendaagse creaties. We verwelkomen ook graag de fantasie en de originaliteit van sopraan Sarah Defrise in een carte blanche vol verrassingen.
De formule blijft ongewijzigd: elke vrijdagmiddag van begin oktober tot midden juni zetten we de deuren van de Grote Foyer open voor een gezellig en toegankelijk muzikaal moment.
Uit de reeks Concertini, die plaatsvinden op vrijdagen om 12:30 in de Grote Foyer/Fioccozaal, van begin oktober tot half juni maakte Cultuursmakers een keuze uit enkele van deze concerten om voorafgaande aan het concert een lezing te geven.